Innkjøp

Ressurs

Innkjøp, mat og servering og avfall henger nøye sammen. Måten (i hvilke type fraksjoner) man kan levere avfall til renovasjon bør bestemme hvordan du skal servere mat og drikke og hvilke varer du skal kjøpe inn.

Husk at du som kunde kan påvirke utvalget til leverandør

I denne ressursen finner du:

  • Tips og triks

  • Forslag til sponsorsamarbeid

  • Litt om merchandise

  • Liste over varer

 

Tips og triks

Før du kjøper, spør deg selv: Trenger vi dette? Kan vi leie? Kan vi kjøpe brukt? Kan vi bruke dette over flere år? Kan det gjenvinnes?

Spør leverandører om du kan få en returordning for de varene som ikke er brukt.

Velg varer med lite emballasje som er enkel å resirkulere.

 

Forslag til sponsorsamarbeid

Sponsorer må også bli grønnere, men mange sitter fast i gamle mønster og krever fortsatt å få dele ut reklameeffekter på festivalene. Sponsorene bør oppfordres til å bidra med noe positivt til festivalen. Dette vil også speile sponsoren positivt. Det er bare fantasien som setter grenser, men her er noen forslag:

Aktivitetar

Få sponsoren til å bidra med positive aktiviteter. DNB hadde f.eks. ping-pong turnering mellom artistene som spillte på Øya inne på konsertområdet, slik at publikum kunne se på.

Om det er camp på festivalen er det positivt om sponsorer har lyst å arrangere aktiviteter der. Aktiviteter på dagtid gjør at campgjestene starter senere med drikking eller drikker saktere. Aktivitetene kan være f.eks. fotballturnering, farmen-konkurranser som melkespannholding og saging, sumobryting, kanonball, yogasessions, kajakkutlån, dart, on-demand merchendise, zero-waste foredrag/panel eller ladestasjon for mobiltelefon der du må sykle for å lade din egen telefon.

Hangout

Få sponsoren til å sette opp en hangout der man kan lade telefon, fylle vannflaske, gjerne med musikk og digge strandstoler eller sakkosekker.

Ta over oppgaver for festivalen

Festivalen har nok allerede massevis av aktiviteter som kan settes ut til sponsorer. Har du f.eks. pantesystem på gjenbruksglassene dine? Hvorfor ikke sette sponsorene til å drifte denne boden? - selvsagt plastret med sin egen logo.

Energileikeplass

På Coachella setter de opp en energilekeplass der festivaldeltakerene kan lære om de siste framskrittene innen energi og måter å senke sitt fotavtrykk på. Utstillingen inkluderer sykkelladende mobiltelefonstasjoner, organisk silketrykk, biodieselverksted og mer. Lekeplassen inkluderer også en dj-scene der hvem som helst kan gå opp og spille, så lenge de rekrutterer 35 venner eller fans til å drive energien. Sykler, håndsveiver, disser og energihjul i menneskestørrelse må holdes i gang for at DJen kan spille.

Låne ut regnjakke

Siden det ikke skal deles ut engangsponchoer er det et supert alternativ å sette opp en bod der folk kan låne regnklær og støvler. Sett igang en dugnad før festival og samle inn det som folk har liggende i kjellere og på loft og la sponsoren administrere boden.

Lodde ut kopper

I påvente av gode løsninger for gjenbrukskopper på festival, er det et behov her som sponsorene kan fylle. Sponsoren kjøper inn emaljerte kopper som til utdeling/gjennom konkurranse i nærheten av kaffestand. Festivalen bør ha kapasitet til å samle inn om det blir liggende igjen kopper og vaske og lagre disse til neste års festival så det ikke blir liggende igjen kopper som søppel. 

DNB hadde en konkurranse på sin stand under Øya 2019 der de delte ut 200 kopper hver dag. De som vil ha en gjenbrukskopp får da mulighet til å skaffe seg dette.

Ørepropper

Skumgummiørepropper er et engangsprodukt som ofte havner på bakken. Sponsor kan gi vekk mer robuste ørepropper som kan brukes over lang tid. Disse bør gis vekk i etui, slik at mottaker tar vare på proppene. Etui kan gjerne ha logo og man bør heller ha en stasjon der man deler ut slik at folk som har behov kan komme å hente propper. Pusher man proppene vil mange ta imot som egentlig ikke trenger propper. Dette blir i praksis boss. Tar du betalt for proppene gir du de større verdi - som fører til at flere vil ta vare på de.

Introdusere nye miljøvennlige produkter

Må sponsorene dele ut noko? I stedet for å dele ut regnponcher i plastikk og plastsolbriller som blir til søppel under eller rett etter festival, bør sponsorene dele ut miljøvennlige produkter og gjerne introdusere nyvinninger til festivalpublikummet. Sjekk ut t.d. Ooho (vann/drikke i spiselig emballasje https://www.notpla.com/)

NB! Pass på at produktene ikke er pakket inn i plast. Denne havner som regel på bakken.

 

Litt om merchandise

Klesindustrien står for 6,7 % av den menneskeskapte globale oppvarmingen. Bransjen har lenge ignorert flere fullstendig uakseptable prosesser som påvirker både klimaet og menneskerettene. Produksjon av bomull bruker ekstreme mengder med vann og sprøytemiddel. Syntetisk stoff er laget av diverse oljeprodukt og sprer om seg med mikroplast. Store deler av industrien holder til i områder uten ordentlig regulering av bransjen som fører til at mange fabrikker slipper avfallstoffer og kjemikalier rett i elvene som natur og lokalbefolkningen er avhengig av (FIVH, 2019).

Det er på tide at forbrukere og innkjøpere tar aktive valg når man handler klær.

  1. Kjøp inn varer i god kvalitet som kan brukes i mange år.

  2. Velg produsenter som tar klima og menneskerett på alvor

  3. Velg trykkeri som kan trykke motiv/logo uten å bruke giftige kjemikalier

  4. Lag tidsnøytrale produkter. Da er det er større sjanse for at plaggene blir brukt i lenger tid. Bruk samme frivilligt-skjorte hvert år og oppfordre frivillige om å ta med eigen t-skjorte. Lagre usolgte/ubrukte t-skjorter til salg/bruk neste år.

  5. Kommuniser til kunden at hen kjøper et etisk produkt.

Trykkeri: Miljøtrykkeriet i Stavanger er veldig flinke på grønn merchandise og leverer til blant andre Highasakite og Skambankt. Makershirt i København leverer svært gode produkter til blant andre Festspillene i Bergen. The Ethical Tee Company i London har massevis av erfaring og leverer til blant andre Lars Vaular og Borealis.

Alle disse trykkeriene har masse kunnskap om bærekraftige råvarer og trykkemetoder, så her vil man være sikker på å få gode produkter.

Be om at motivene trykkes på som broderi, med silketrykk eller vannbasert trykk.

Råvarer: Velg GOTS (Global organic textile standard) sertifisert bomull eller andre bærekraftige råvarer. EcoVera og Hemp er gode alternativer. Tencel og bambus er også effektive råvarer, men det krever kjemikalier å bryte ned råvarene til fiber så pass på at leverandør håndterer avfallsstoff riktig!

Merker: Supre merker å trykke på, som er GOTS-sertifiserte, er f.eks. Neutral (kan kjøpes gjennom Makershirt) og Stanley/Stella (kan kjøpes gjennom Miljøtrykkeriet eller The Ethical Tee Company).

 

Liste over alternative varer

Armbånd

Inngangsarmbånd kan lages i bambus, hamp eller bomull (i stedet for plast/polyester). Låsemekanisme kan bestilles i tre eller metall. 

Backdrop

Lag backdrop som kan brukes år etter år. Lag gjerne i et klimavennlig materiale som holder over lenger tid som f.eks. i finér-plater. 

Batteri

Dropp engangsbatteri der det er mulig. Bruk oppladbare batterier. 

Bestikk

Bruk nedbrytbart bestikk i f.eks. tre eller bambus.

Glass

Rene Glass og Nicknack leverer gjenbruksglass i hardplast. De leverer, henter, vasker og oppbevarer glass til øl, mineralvann, vin og vann. 

Enviro Cup i resirkulert engelsk stål kan kjøpes fra England om man har mulighet til å vaske og oppbevare beger selv.

Øl/brus kan selges rett fra boks, men pass da på å ha nok innsamlingsstasjoner for pant og god avfallshåndtering for pant etterpå. 

Hotell 

Se etter Svanemerket eller Reis grønt - sertifisering.

ID-kort

Kan lages i papp i stedet for plast. 

Koppar

Nicknack leverer gjenbrukbare kaffekopper i samme løsning som glass (ny løsning, ikke kommet opp på nettsidene enda). Ettersom det kun er en løsning i Norge enda, er det godkjent å bruke komposterbare kaffekopper. Man kan også oppfordre publikum til å ta med egne kaffekopper. En motivasjon kan være å sette ned prisen på kaffe om du har med egen kopp.

Kaffelokk i plast skal ikke tilbys. 

Merchandise

Vurder om du må ha merchandise. Tidløs merchandise er å foretrekke (uten årstall) slik at produktene kan selges og brukes i flere år. Bruk tekstiler og trykkmetoder som er minst mulig skadelig for miljøet. Se etter tekstiler med GOTS (Global Organic Textile Standard) eller EU ecolabel sertifisering. Bruk vannbasert trykk, silketrykk eller brodering. 

Plakater

Vurder om du må ha utskrevne plakater, flyers og liknande. Om du må det, bruk svanemerket trykkeri som ikke brukar skadelige kjemikalier og som har miljøkrav til papir, avfallsmengder og avfallssortering. 

Plastflasker

Kjøp gjenbruksflasker til artistar og crew som de kan fylle på. Husk på å nevne dette i advance når de forhandler på rider. Sett opp kraner slik at publikum kan fylle på vann i glassene sine og slipper å kjøpe vann i plastflasker over disk. 

Plaststrips

Bruk nedbrytbar hyssing (sissal). Ja, det tar litt lenger tid å knyte, men det ligger ofte igjen mye plaststips på bakken etter nedrigg.

Pynt

Ikke bruk pynt som blir til boss etter endt festival som f.eks. vimpler og ballonger. 

Sugerør

Skal ikke kjøpes inn. Må du ha backup kan du bruke nedbrytbare sugerør.

Søppelposer

Bruk nedbrytbare poser til matavfall, plastposer til plast og papirposer til papir. 

Tallerkener

Vurder å sette en meny som trenger minimalt med serveringsutstyr. En wrap eller burger trenger kanskje bare en serviett eller en komposterbar hamburgerlomme. 

Bruk ellers nedbrytbare tallerkener og skåler. Vær obs på at suppe er utfordrende i hvetekliskåler. Servise i palmeblad er også et alternativ som er nedbrytbart. Er det eksterne som leverer og serverer maten på ditt arrangement? Krev at de serverer maten i produkter fra f.eks.. A-packaging. 

Telt

Aktiv i Lom leier ut lavvoer. Disse kan brukes til å gi et tilbud til campgjester som ikke har telt. Så kan vi unngå unødvendig salg av engangstelt (biltema, europris osv.). Lavvoene kommer i mange forskjellige størrelser og kan også brukes til små scener, backstage, stands, små serveringssteder osv. Vurder om du kan forby partytelt på camp. Disse blir fort boss under/etter endt festival.